JO11-1

Warrentoernooi met 26 teams zeer succesvol

HURDEGARYP – Zondag was het eerste Warrentoernooi op sportpark De Warren in Hurdegaryp. Heel veel publiek zag tijdens dit voetbaltoernooi prachtige wedstrijden met veel doelpunten. De 26 deelnemende teams speelden in 3 groepen om de hoogste eer. Bij de JO-9 won WVV uit Winschoten. Bij de JO-10 jeugd won Blauw Wit 34 uit Leeuwarden en FC Groningen werd winnaar bij de JO-11 teams. Meer dan 30 vrijwilligers en 255 spelers zorgden voor een vlekkeloos toernooi waar sportiviteit en plezier voorop stond.

Voetballen op zondag, het gebeurd ook in de Kanaal30 regio bij meerdere verenigingen. Normaal gesproken nooit in Hurdegaryp omdat ‘ze’ bij vv Hardegarijp op zaterdag spelen.Er kwam op zondag 15 april verandering in omdat op deze datum het eerste Warrentoernooi op Sportpark De Warren was.
Ook voor mij betekende dat ik naar het sportpark ging, ik was er wel eens vaker op zondag geweest maar nog nooit voor voetbal. Die enkele keren dat ik er wel op zondag was, was voor een kaatswedstrijd of een storing van of bij iets in de kantine.Ik arriveerde pas nadat het toernooi al ruim 1,5 uur bezig was, ik had eerder die ochtend andere verplichtingen.Het was er bijzonder druk. De JO-9 en JO-10 teams speelden nog volop en de eerste van de 16 (!) JO-11 teams begonnen binnen te druppelen. Dat druppelen was er op dat moment ook nog een klein beetje van de regen overigens.

Collega Binne Kramer had ‘het’ geweldig gevonden. Bij vv Hardegarijp is er al redelijk snel een parkeer probleem. Op een gewone zaterdag is het parkeerterrein met maar 54 plaatsen al vroeg vol. De oplossing was net zo simpel als gemakkelijk, veld 3, het trainingsveld was omgetoverd tot parkeerterrein en op het moment dat de eerste teams klaar waren en de andere teams begonnen stonden er meer dan 90 auto’s op het veld. Het voorste parkeerplekje was blijkbaar voor Binne gereserveerd. ‘Hij zal wel komen, een mooi toernooi, er is koffie en dan komt hij vast’ Helaas had deze man even fout gegokt, Binne zat zondagmiddag bij vv Bergum tegen Assen. Toen ik deze man vertelde dat ik het verslag zou schrijven voor Kanaal 30 kreeg ik netjes te horen ‘Bist nog gjin Binne, dy skriuwd moai’ ik kon het alleen maar beamen…..

In de poule van de JO-9 teams streden 5 teams om de hoogste eer. In deze poule ook een vv Hardegarijp team, ze verloren alle wedstrijden maar wetende dat ze tegen teams speelde die 2 of 3 klassen hoger speelden was het zeker eervol verliezen. WVV, de voetbalvereniging uit Winschoten won met overmacht, 4 wedstrijden 12 punten.

In de groep van JO10 teams 6 teams, 2 namens SC Heerenveen, eentje namens FC Groningen, een Blauw Wit 34 team en een regio team ook uit Groningen. Het 6e team waren stoere mannen uit Kootstertille. Ook dit team verloor jammer genoeg alle wedstrijden maar …..  ze scoorden wel tegen de kampioen in deze poule, Blauw Wit 34. Het winnende team had maar 1 tegen doelpunt en laten dat nu de sterren uit Kootstertille geweest zijn.
Kort na 12.30 uur waren de eerste 2 groepen wedstrijden klaar en begonnen de 16 JO-11 aan hun wedstrijden. Natuurlijk werden de bekers en de medailles uitgereikt aan JO-9 en 10 teams.De 16 JO-11 teams speelde in 4 poules op 4 ‘halve’ velden. En eerlijk is eerlijk er waren prachtige wedstrijden bij. Maar het deelnemers veld was ook in deze groep van hoog niveau.  Ook hier SC Heerenveen teams, FC Groningen was vertegenwoordig maar ook teams uit de regio en ….. van ver. Ooit van Reiger Boys gehoord ? ze spelen hun thuiswedstrijden in Heerhugowaard. Ook uit Den Helder was er een team. En buiten de FC uit de provincie Groningen waren andere teams uit die hoek vertegenwoordigd. Ook hier natuurlijk een vv Hardegarijp team, ze werden helaas 4e in de poule en verloren de halve finale voor plek 7 of 8. Maar ook deze heren hadden veel meer tegenstand dan in de reguliere competitie en dus ook hier ‘eervol verloren’De teams die eerste in de poule werden speelden een halve finale waarvan de winnaars de ‘grote finale’ speelden. Zo ook bij de teams die 2e, 3e en 4e in de poule werden, al speelden deze voor de plaatsen 3 t/m 8.

De finale was er eentje om van te smullen. 2 gelijkwaardige teams, FC Groningen en ASVB -Wedde (uit Blijham) waren deze teams. Een heerlijke wedstrijd met aan beide kanten een uitstekende doelman. Ook de spelers waren natuurlijk gebrand om te winnen. Tijdens de speeltijd van 15 minuten bleef de stand 0-0 en moesten 5 strafschoppen de winnaar forceren. Strafschoppen, nooit leuk eigenlijk al was het voor spelers en publiek best wel spannend. Na 5 strafschoppen van beide teams was de stand 3-3 en moest er om en om weer geschoten worden. FC Groningen als eerste en deze bal ging foutloos voorbij de doelman in het doel 6-5 maar ASVW mocht nog natuurlijk ook nog. De uitstekende doelman van FC Groningen stopte deze bal met een heerlijke reflex. FC Groningen won maar eigenlijk verdiende deze wedstrijd geen winnaar of zelfs verliezer. De leider van ASVW liep naar zijn spelers en bedankte ze voor deze geweldig gespeelde wedstrijd die ze dan wel hadden verloren maar toch.Het sportieve van FC Groningen was dat ze nog voor de prijsuitreiking samen met de mede finalisten op de foto wilden. Die foto staat ook onder dit verslag.

Het eerste Warrentoernooi was voorbij. Maar het organiserende groepje is van plan om ook in april 2019 dit toernooi te organiseren. Nu al waren er teams die aangaven ook dan weer te willen komen. Het toernooi werd onder prima omstandigheden gehouden, in de ochtend wat regen maar zo ruim 11 uur was het droog en later scheen zelfs de zon nog.

Jan Kamminga