Handboek KNVB

REGIO – In het nieuwe handboek van de KNVB is een aantal veranderingen doorgevoerd. De grootste verandering komt voor in het hoofdstuk Tuchtzaken: Vanaf seizoen 2017-2018 zijn spelers in de competitie spelers pas na de vijfde gele kaart geschorst.

Ook de daaropvolgende schorsingen schuiven een plaatsje op. Eerder waren spelers al na vier gele kaarten één duel geschorst en elke daaropvolgende gele kaart weer. Nu gaat dat naar vijf, zeven, negen en pas daarna na elke gele kaart. Voor de beker en de nacompetitie geldt dat de schorsing volgt na de tweede, de vierde en daarna na elke volgende gele kaart.

Ook zijn de regels rondom twee keer geel in een wedstrijd aangepast. Voortaan is twee keer geel wel een schorsing voor de volgende wedstrijd. Dat was eerst alleen bij direct rood.

Wel zijn de kaarten iets prijziger geworden:

Reguliere competitie voor senioren
Registratie eerste t/m vierde, zesde en achtste waarschuwing € 15,10
Registratie vijfde, zevende, negende en volgende waarschuwing € 26,60
Registratie twee waarschuwingen in één wedstrijd € 26,60
Strafoplegging na veldverwijdering € 26,60

Vorig jaar was dat nog € 14,60 en € 23,10 voor de verschillende straffen.

Het volledige handboek kunt u hier downloaden.